ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗ ΓΙΑ ΙΣΧΑΙΜΙΚΟ ΑΓΓΕΙΑΚΟ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ

Μετά από ένα αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο οι ασθενείς συχνά παρουσιάζουν μειωμένη όρεξη για φαγητό. Άλλοι, δυσκολεύονται να φάνε εξαιτίας προβλημάτων που προκάλεσε το εγκεφαλικό στην κατάποση ή στην κίνηση των χεριών. Οι ακόλουθες συμβουλές στοχεύουν στο να γίνει η διαδικασία του φαγητού απλή και ευχάριστη:

συμβουλές - ioanna xatzi

•Επιλογή υγιεινών τροφών με έντονη γεύση, όπως ψάρι και εσπεριδοειδή. Ακόμη, προσθήκη μπαχαρικών όπως πιπέρι, θυμάρι, ρίγανη ίσως βοηθήσουν να γίνει το φαγητό πιο ευχάριστο, χωρίς την προσθήκη όμως άλατος.
•Προσθήκη τροφίμων με έντονα χρώματα, τα οποία τραβούν την προσοχή και ανοίγουν την όρεξη, όπως σολομός, καρότα, φράουλες και πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ενώ παράλληλα είναι πλούσια σε βιταμίνες και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
•Η αποστροφή στο φαγητό και η ανορεξία ίσως βοηθηθεί από μικρά και συχνά γεύματα. Αυτό στοχεύει κυρίως στον ψυχολογικό τομέα, έτσι ώστε ο ασθενής να μην αποθαρρύνεται στην όψη μεγάλης ποσότητας φαγητού.
•Σε περίπτωση δυσκολίας στη μάσηση βοηθά το κόψιμο του φαγητού σε μικρές μπουκιές. Επιλογή μαλακών τροφών, για παράδειγμα γιαούρτι, μπανάνα, πουρές και σούπες.
•Σε περίπτωση δυσκολίας στην κατάποση μην καταναλώνετε νερό μαζί με το φαγητό σας, αλλά προτιμήστε να τα καταναλώνετε ξεχωριστά. Δοκιμάστε να πίνετε το νερό με καλαμάκι εάν δυσκολεύεστε χωρίς αυτό. Σε κάθε περίπτωση συστήνεται η βοήθεια από λογοθεραπευτή.

Γενικά για την καταπολέμηση της δυσφαγίας και την πρόληψη της δυσθρεψίας, συστήνεται οι ασθενείς να καταναλώνουν τρόφιμα που τους αρέσουν, προτιμούνται τα φαγητά με σάλτσα, ακολουθώντας πάντα ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής.

Παπαμίκος Βασίλειος
Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος M.Med.Sci, M.Sc.

M.Med.Sci Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Πανεπιστημίου Γλασκώβης
MSc Healthcare Manager, Πανεπιστημίου Αθηνών
Πτυχιούχος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Email: vpapamikos@gmail.com
Κινητό: 6977867138
Facebook: vasilis papamikos

ΠΡΟΤΙΜΗΣΤΕ

•Λιπαρά ψάρια όπως σαρδέλες, σκουμπρί, σολομός
•Ελαιόλαδο
•Άπαχα γαλακτοκομικά
•Φρούτα και λαχανικά
•Προϊόντα ολικής άλεσης
•Ανάλατους ξηρούς καρπούς

ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ

•Λιπαρό κόκκινο κρέας (πχ μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι κ.ά)
•Βούτυρο, μαργαρίνη, άλλα φυτικά έλαια
•Λιπαρά τυριά (πχ κεφαλοτύρι, γραβιέρα, μανούρι, γκούντα)
•Αναψυκτικά και τυποποιημένους χυμούς με πρόσθετη ζάχαρη
•Λευκό ψωμί, ζυμαρικά και ζάχαρη σε μεγάλες ποσότητες
•Αλατισμένους και επεξεργασμένους ξηρούς καρπούς
•Πρόσθετο αλάτι στο φαγητό σας
•Κατανάλωση αλκοόλ